torsdag 20 april 2017

Tuff vecka

Det är så typiskt! Först händer ingenting på evigheter och sen helt plötsligt kommer allting i en och samma vecka, inklusive en förkylning! Igår var jag så risig att jag var tvungen att hoppa av från min födelsepresent, en föreläsning med Tomas Gunnarsson, och gå och lägga mig i stället. Jag hade verkligen velat (och behövt!) gå på den men det gick bara inte.

Eftersom jag gick och lade mig kl 18 igår och dessutom har jobbat hemifrån idag bestämde jag mig för att gå på kulturföreningens champagneprovning (som jag betalade för för flera veckor sen och ändå inte skulle få några pengar tillbaka på) i eftermiddags. Jag kände mig inte jättepigg på vägen dit men skaplig ändå.


Vi fick testa prosecco, cava och två sorters champagne, dessutom fanns det lite gott tilltugg för att man inte skulle bli alltför rund under fötterna.


Trots täppt näsa och krassliga smaklökar lyckades jag både lukta (ena näsborren funkar någorlunda) och smaka hyfsat på de olika sorterna. Synen fungerar som vanligt, tack och lov, så färgskiftningarna gick riktigt bra att urskilja.


Priserna varierade mellan 105kr (prosecco), 119kr (cava Anna), 229kr (champagne Louis Massing) och 599kr (champagne Bollinger Rosé).


Efter de första fyra glasen kände jag mig faktiskt både frisk och vacker och jag blev bara friskare och vackrare vartefter vi tömde det sista ur flaskorna.


Dock började effekten av skumpan avta lite när jag var på väg hem efteråt och tröttheten och förkylningen kom tillbaka. Jag fick några konstiga blickar på spårvagnen men det berodde nog mest på att jag hade en flaska (tyvärr alkoholfri) cava under armen.

Jag lyckades nämligen vinna den när det blev quiz på det vi lärt oss - ibland lönar det sig att ha ett minne som hänger upp sig på ovidkommande detaljer.

Men nu har frisk och vacker-känslan nästan försvunnit helt och det är Alvedon och sömn som gäller. Imorgon är en ny dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...